Een initiatief van Educentrum vzw Startpunt voor opleidingen:
Geniet van dit aanbod:
  • Bescherm jouw laptops ook met Deep Freeze en win tijd!
  • Fyxxilab: Workshops voor leerlingen en leerkrachten over STEM, programmeren en maakonderwijs
  • HuurHardware: Huur laptops, iPads, projectoren, netwerkinfrastructuur, Xbox, ... aan de goedkoopste prijzen
  • Leren wordt tof in een professionele topsportclub!

Fyxxi - Kodu: Gamen om te leren - Programmeer 3D games met kinderen

Een tool om games te maken en eruit te leren

Inhoud

Voorstelling Fyxxilab

Deze opleiding vindt plaats in het Fyxxilab. Dat zorgt voor wat extra's:

  • Voldoende oefenmateriaal: De Samsung Digital Classroom met 21 laptops en digitaal bord, zodat iedereen individueel kan werken (dit is uniek!)
  • Creatieve en innovatieve ruimte, soort 'Klas van de toekomst' met verschillende digitale borden (i3Board, ISIS Vertable, Prowise, Samsung), STEM-tools, ruim ICT-aanbod, ...
  • Je leert niet alleen de tool of software kennen waarvoor je inschreef, maar kan ook eens experimenteren met wat het Fyxxilab zo interessant maakt: Kano, LEGO-tools, Engino, Makey Makey, Stopmotion, iPads, tablets met sensoren, 3D-printers, lasercutter, ...
  • Geïnteresseerden doen nog meer inspiratie op in onze twee andere ruimtes met digitale borden van i3Board, ISIS Vertable & Prowise.  

INHOUD

Kodu is een gratis toepassing van Microsoft waarmee kinderen hun eigen 3D games kunnen programmeren. Dat programmeren gaat heel intuïtief met behulp van een keuzewiel dat je helpt alle bouwstenen van de programmeertaal in de juiste volgorde te zetten.

Je leert in deze opleiding Kodu op zo'n manier kennen dat je ermee aan de slag kan in je les met je leerlingen. De kinderen zullen verbaasd zijn van de manier waarop Kodu hen helpt bij het programmeren van een game.

Ook als leerkracht vind je het indrukwekkend om de snelle klikvaardigheden van de kinderen te zien, en ook hun redeneervermogen. Ze begrijpen snel hoe je als een echte programmeur eerst een voorwaarde moet definiëren en vervolgens het gevolg moet aangeven. Als je op een pijltjestoets klikt dan moet het robotje bewegen. Of, als je botst tegen een steen dan ontploft de robot.

Resultaat

Aan het einde van de opleiding heb je een mini-game waarin je het opneemt tegen een door de computer gestuurde robot.

Site(s) met meer info

Doelgroep

Leerkracht - Docent
Pedagogisch ICT-coördinator
Pedagogisch begeleider

Onderwijstypes

Lager onderwijs
Buitengewoon lager onderwijs
Secundair onderwijs
Buitengewoon secundair onderwijs
Hoger onderwijs
Volwasseneneducatie