Een initiatief van Educentrum vzw Startpunt voor opleidingen:
Geniet van dit aanbod:
  • Bescherm jouw laptops ook met Deep Freeze en win tijd!
  • Fyxxilab: Workshops voor leerlingen en leerkrachten over STEM, programmeren en maakonderwijs
  • HuurHardware: Huur laptops, iPads, projectoren, netwerkinfrastructuur, Xbox, ... aan de goedkoopste prijzen
  • Leren wordt tof in een professionele topsportclub!

Fyxxi - STEM: Scratch in de 1ste & 2de graad SO

Hoe kan je Scratch gebruiken in verschillende vakken in het SO?

Inhoud

Wat zie je in deze sessie?

Belangrijk: we gaan ervan uit dat je al ervaring hebt met Scratch!

De sessie begint met het kort overlopen van de interface en programmeeromgeving en een aantal begrippen en concepten van programmeren maar al vlug gaan we meer doen dan louter 'rechtlijnig animeren'.

In deze workshop leer je hoe je kinderen vanaf 12 jaar de programmeertaal Scratch kunt laten ontdekken en hoe je de tools kan inzetten in verschillende lessen en vakken. Zo komen zowel taal-, studeer- als wetenschapsvakken aan bod in de voorbeelden.

Daarna gaan we dieper in op de minder evidente blokken. (Denk aan de 'pen', 'data', 'waarnemen' en 'functies'.)

Je zal zelf een aantal methodieken onderzoeken waarmee je leerlingen uit kan dagen om zo tot een concreet eindresultaat te komen. We geven je uiteraard tal van leuke voorbeelden mee.

Tenslotte bekijken we ook kort de overstap naar Arduino en robotica d.m.v. Scratch4Arduino en mBlock.
Wil hier echter vooral meer over weten, dan verwijzen we graag naar de sessie "Fyxxi - STEM - Arduino koppelen met Scratch" waar we een volledige workshop ingaan op dit thema.

Wat is Scratch?

Scratch is een digitale leeromgeving. Het is makkelijk, motiverend, gratis én in het Nederlands. Met Scratch programmeer je je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties. Je kan ook je eigen creaties delen met anderen in de online gemeenschap. Scratch helpt jonge mensen om creatief te denken, systematisch te redeneren en samen te werken. Scratch is een project van de Lifelong Kindergarten Group van het MIT Media Lab.

Scratch is een grafische programmeeromgeving. Grafisch omdat je geen code schrijft, maar puzzelt met blokken. Deze blokken worden als code gelezen door je computer. Op die manier maak je animaties, games, stuur je robots aan, ... 

Voor wie is Scratch?

Scratch is speciaal ontwikkeld voor 8- tot 14-jarigen, maar wordt gebruikt door mensen van alle leeftijden. Miljoenen mensen maken Scratch-projecten in verschillende omgevingen, waaronder scholen, musea, bibliotheken, maar ook gewoon thuis! Scratch is laagdrempelig: iedereen die kan lezen kan meteen aan de slag en het eerste resultaat (denk aan bijvoorbeeld een kat die achter een muis aanloopt) wordt al binnen minuten bereikt.

Als je voldoende geduld hebt, kan je Scratch ook inzetten voor veel moeilijkere toepassingen. Denk hierbij aan een logische rekenquiz, een rekenmachine programmeren, for-, while- & if/else-lussen gebruiken in je eigen games, …

Bijna alles wat je kan bedenken, kan je programmeren. De grootste belemmering is je eigen fantasie.

 

Voorstelling Fyxxilab

Deze opleiding vindt plaats in het Fyxxilab. Dat zorgt voor wat extra's:

  • Voldoende oefenmateriaal
  • Creatieve en innovatieve ruimte, een 'Klas van de toekomst' met verschillende innovatieve STEM & STEAM-tools, ruim ICT-aanbod, ...

    Neem dus zeker ook even een kijkje op www.fyxxi.be!

Resultaat

Concrete voorbeelden van hoe je Scratch kan inzetten in de klas.

Na deze sessie zal je Scratch en mBlock meer in de diepte gezien hebben, een aantal bruikbare projecten uitgewerkt hebben en een aantal demo's rond het gebruik van Scratch binnen robotica gezien hebben.

Wat kan je niet verwachten?

De lesgever is geen professionele programmeur. Dus verwacht geen pasklare antwoorden op (moeilijke) programmeerdilemma’s. We helpen je uiteraard wel zo goed mogelijk op weg!

Verplichte kennis/vaardigheid

Dit heb je minstens nodig om de opleiding te kunnen volgen.

Basiskennis Scratch!
Er wordt verwacht dat je als deelnemer minstens al wat vertrouwd bent met de interface en basisonderdelen als 'beweging', 'uiterlijken', 'geluid', 'gebeurtenissen' en 'besturen' kan gebruiken.

 

Mooi meegenomen

Met deze kennis/vaardigheid heb je wat voorsprong, maar het is niet strikt nodig.

Basiskennis programmeren.

Site(s) met meer info

Doelgroep

Leerkracht - Docent
Pedagogisch ICT-coördinator
Zorgcoördinator
Pedagogisch begeleider

Onderwijstypes

Secundair onderwijs
Buitengewoon secundair onderwijs
Hoger onderwijs
Volwasseneneducatie