Inhoud
Eén van de grootste uitdagingen waarmee je als leerkracht wordt geconfronteerd, is om alle leerlingen actief bij de les te betrekken en hen aan het denken te zetten over de leerstof. Als leerkracht peil je met behulp van gerichte vragen of de leerstof goed werd begrepen maar wat doe je als je steeds dezelfde vingers in de lucht ziet gaan?
In deze sessie bespreken we enkele technieken en digitale tools, zogenaamde student response systems die je kunt inzetten om je leerlingen actief aan het denken te zetten, te peilen naar de (voor)kennis van alle leerlingen en om in te zetten als formatief en summatief evaluatietool. Tijdens deze sessies komen heel wat concrete lessuggesties aan bod om onmiddellijk mee aan de slag te gaan.
Welke tools en technieken komen hierbij o.a. aan bod?
-
Todaysmeet
-
Socrative
-
Kahoot
-
Plickers
- Twitter als evaluatietool
-
...
Gelieve je eigen laptop, tablet of iPad mee te brengen!
Resultaat
Na deze sessie ben je vertrouwd met verschillende Student Response Systems en manieren waarop je deze op een zinvolle manier kunt inzetten tijdens de les.
Feedback vorige deelnemers:
"De opleiding ‘student response systems in de klas’ gaf me een zeer gedegen inzicht in de verschillende technieken en digitale tools om leerlingen actiever aan het werk te zetten. De docent, die getuigde van een enorme praktijkervaring, legde duidelijk de nadruk op de praktische toepasbaarheid van de tools. Je kan nadien onmiddellijk met de aangeleerde technieken aan de slag, om in je eigen les de participatie te verhogen. De kleine groep waarin les wordt gegeven, maakt tevens dat je echt betrokken wordt. Kortom; verrijkend!"
Verplichte kennis/vaardigheid
Dit heb je minstens nodig om de opleiding te kunnen volgen.
Geen voorkennis vereist.
Doelgroep
IedereenOnderwijstypes
Lager onderwijsBuitengewoon lager onderwijs
Secundair onderwijs
Buitengewoon secundair onderwijs
Hoger onderwijs
Volwasseneneducatie