Inhoud
Concreet, actief, vanuit jouw vragen en noden, dat is wat je nodig hebt om in de kluif van mediawijsheid te kunnen bijten. Want hoe werkt die combinatie van beeld, geluid en online toestanden eigenlijk? Hoe bedriegen of charmeren media ons? En hoe daag je jongeren uit “die er veel meer van weten dan ik”? Oh, en niet te vergeten: welke zee van mogelijkheden bieden de media? Want daarover hebben we het veel weinig.
Stilstaande en bewegende beelden, en de relatie met geschreven taal en geluid komen aan bod in deze vorming. Verwacht je aan een reeks kijk-, reflectie- en doe-opdrachten. Die kan je zelf gebruiken of aanpassen aan je groep. Vanuit die praktische opstart schetsen we samen een methodisch kader, zodat je zelf ook nieuwe opdrachten rond mediawijsheid kan bedenken.
DUUR VAN DE OPLEIDING: kan ook een langere (en desnoods kortere) opleiding zijn.
Resultaat
De leerkracht krijgt inzicht in de constructie van de audiovisuele taal.
De leerkracht kan na afloop een aantal opdrachten rond beeld, geluid en geschreven taal toepassen in de klas.
De leerkracht heeft ideeën om verder in de klas te werken rond mediawijsheid.
Verplichte kennis/vaardigheid
Dit heb je minstens nodig om de opleiding te kunnen volgen.
geen voorkennis vereist
Mooi meegenomen
Met deze kennis/vaardigheid heb je wat voorsprong, maar het is niet strikt nodig.
basiskennis computer
Doelgroep
Leerkracht - DocentTechnisch ICT-coördinator
Pedagogisch ICT-coördinator
Zorgcoördinator
Onderwijstypes
Lager onderwijsBuitengewoon lager onderwijs
Secundair onderwijs
Buitengewoon secundair onderwijs
Hoger onderwijs
hoger onderwijs:lerarenopleiding,